25 jaar KLiNGEL in Nederland

We spreken met André Janse die KLiNGEL Nederland al 25 jaar leidt.

Hoe en wanneer is KLiNGEL in Nederland van start gegaan?

"Medio 1993 nam KLiNGEL het Nederlandse Ter Meulen Post over. Door deze overname ontstond KLiNGEL Nederland. KLiNGEL begon als postorderbedrijf pur sang: potentiële klanten werden benaderd door hen een catalogus toe te sturen. De van origine Duitse catalogus werd (en wordt!) hiervoor volledig in het Nederlands vertaald. Artikelen konden schriftelijk via de bon uit de catalogus of telefonisch besteld worden. Ook nu kunnen klanten nog steeds zo bestellen, maar natuurlijk wordt er tegenwoordig steeds meer online via klingel.nl gekocht."

Wat zijn de belangrijkste succesfactoren van KLiNGEL?

"De formule van KLiNGEL was en is om een breed assortiment mode gericht op vrouwen vanaf ongeveer 40, 45 jaar aan te bieden. Kenmerkend voor de mode van KLiNGEL is de goede kwaliteit voor een zeer schappelijke prijs. Onze collectie omvat elk seizoen nieuwe mode in uiteenlopende stijlen en daarmee komen we tegemoet aan ieders voorkeur. Sportieve, klassieke, uitgesproken vrouwelijke of juist basic mode: KLiNGEL heeft het allemaal. Daarnaast wordt de pasvorm van onze mode steevast geroemd. De gemiddelde damesmaat in Nederland is maat 42 en met dit gegeven houden wij in onze ontwerpen rekening. Onze mode staat én zit daarom goed."

Wat is de missie van KLiNGEL?

"KLiNGEL wil in alle opzichten dé specialist zijn in mode voor vrouwen die midden in het leven staan. Vrouwen vervullen vaak meerdere rollen en daar zijn wij ons zeer van bewust. We willen vrouwen op alle fronten van dienst zijn en daarom bieden we behalve kleding ook een uitgebreide collectie lingerie, schoenen, sieraden en accessoires. Wij hebben hiermee alles in huis voor een complete look voor elk moment van de dag. Daarbij is ons matenaanbod zeer ruim. Onze maten lopen standaard door tot en met maat 54 en we hebben ook korte en (extra) lange maten. Zo kunnen we elke vrouw op modegebied alles bieden wat haar hart begeert."

Waarin onderscheidt Klingel zich van anderen?

"Het grootste deel van onze collectie bestaat uit eigen labels zoals Paola, Laura Kent en Dress In. Deze mode wordt exclusief voor Klingel gemaakt en is dus niet in de winkel te koop. Dat maakt onze mode uniek! Verder zijn we sterk in grote maten en versturen wij als één van de weinigen nog catalogi. Het blijkt telkens weer dat veel klanten het erg prettig vinden om op hun gemak door onze catalogus te bladeren en zo inspiratie op te doen!"

Wat is je het meest bijgebleven van de afgelopen 25 jaar?

"Natuurlijk denk ik dan allereerst aan onze klanten. Zij zijn het bestaansrecht van ons bedrijf. Extra bijzonder is het dat wij veel klanten hebben die al jarenlang vaste klant van ons zijn. Ook wil ik hier onze medewerkers noemen. Dankzij hun inzet konden we uitgroeien tot het bedrijf dat we anno 2018 zijn. Een bijzondere periode voor ons bedrijf waren de jaren 2000 tot 2009 waarin Willeke Alberti de catalogus van KLiNGEL sierde. Leuk om te vermelden is dat onze klanten haar destijds spontaan aandroegen als rolmodel voor KLiNGEL. Catalogi uit die tijd laten haar in typisch alledaagse situaties zien, zoals wanneer ze op de fiets boodschappen doet, koffie drinkt of piano speelt. Hoezeer klanten dit inkijkje in haar leven waardeerden, bleek wel uit het grote succes van de speciale ’Willeke-collectie’. Deze exclusieve kledinglijn stelden we in nauw overleg met Willeke samen. Ik heb nog altijd erg goede herinneringen aan de prettige samenwerking met haar."

Hoe zie je KLiNGEL over 5 jaar?

"Natuurlijk zullen we dan nog meer online verkopen. Via social media zullen we voortdurend in nauw contact staan met onze klanten. We zullen echter ook nog steeds catalogi uitbrengen, daar ben ik van overtuigd. Ik verwacht verder dat we vaker nieuwe collecties en ook meer afzonderlijke collecties zullen uitbrengen. Op die manier blijven we een brede groep vrouwen bedienen terwijl we ook tegemoet komen aan specifieke wensen. Denk aan zakelijke outfits voor naar het werk, comfortabele, casual kleding voor het weekend en feestelijke outfits voor bijzondere gelegenheden. Als we er ons op toeleggen dit alles te bieden in de vertrouwde kwaliteit en met persoonlijke service en aandacht, dan zie ik ons 30-jarig jubileum vol vertrouwen tegemoet."